Wij krijgen veel klachten over scheurende auto’s en motoren en de onveilige situaties die dat veroorzaakt. GroenLinks vreest dat de onveilige situaties op straat zorgen voor ernstige ongelukken en stelt daarover vragen aan het stadsbestuur. Om de veiligheid op straat te waarborgen in de 1,5 meter-samenleving wil GroenLinks ook weten of het stadsbestuur bereid is om het straatbeeld in Rotterdam aan te passen. De stoep en fietspaden moeten breden zodat Rotterdammers elkaar veilig kunnen passeren.

Raadslid Stephan Leewis: ‘Sinds de coronacrisis denken veel automobilisten dat de stad een circuit is. Dit leidt tot ernstige verkeersongevallen.' Het is van groot belang dat onze ziekenhuizen niet overbelast raken door verkeersslachtoffers. De zorgmedewerkers hebben op dit moment hun handen vol aan slachtoffers van het coronavirus.

Leewis: 'De 1,5 meter-samenleving vraagt ook dat we onze stad echt anders inrichten. Met meer ruimte voor de voetgangers en fietser, zodat we veilig over straat kunnen.' Om op de stoep 1,5 meter afstand te houden, zijn er stoepen nodig van minimaal 2,5 tot 3 meter breed. Anders is het niet mogelijk om elkaar veilig te passeren. Fietspaden moeten nog breder zijn om veilig langs elkaar heen te fietsen. Daar komt bij dat voetgangers op smalle stoepen vaak uitwijken naar het fietspad, wat weer nieuwe gevaarlijke situaties tot gevolg heeft.

Vooral in winkelstraten is het lastig voor voetgangers om genoeg afstand te houden. Daarom heeft het stadsbestuur al besloten om de West-Kruiskade op bepaalde momenten van de dag af te sluiten. Maar er zijn meer drukke straten in Rotterdam waar dit voor geldt, zoals delen van de Nieuwe Binnenweg. GroenLinks wil ook hier een passende oplossing voor.