Campagne straattaal kost bijna een ton

GroenLinks is geschokt dat de gemeente Rotterdam bijna een ton uitgeeft aan de campagne tegen straattaal. Voor GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali is dit 'eens, maar nooit meer'.

El Ouali stelde in oktober, in straattaal, schriftelijke vragen aan het stadsbestuur over de campagne Jouw Taal Zijn Taal. Hij wilde onder meer weten ‘hoeveel doekoe die fatoe kost’.

Nu blijkt dat de gemeente in totaal 88.000 euro besteedt aan posters op scholen, een filmpje, radiospots en reclame in de metro en op metrostations. Ook is er een website waarop jongeren zelf een taaltest kunnen doen, maar die rammelt aan alle kanten vindt El Ouali. ‘Je krijgt drie zinnetjes in straattaal, waarvan je de Nederlandse vertaling moet geven. Als dat niet lukt verschijnt de tekst dat je Nederlands niet goed genoeg is. Maar in de praktijk toont de test vooral aan dat je kennis van straattaal onvoldoende is

De gemeente wil met de reclamecampagne jongeren aansporen om hun taalvaardigheden te verbeteren, maar volgens El Ouali slaat de campagne de plank volledig mis. ‘De meeste jongeren die straattaal spreken weten precies dat ze op een sollicitatiegesprek Nederlands moeten praten. Het spreken van straattaal staat bovendien niet synoniem voor het slecht spreken van Nederlands, net zoals niet alle jongeren met een slechte taalbeheersing straattaal zouden spreken. De Nederlandse taal verbeteren doe je door jongeren bij de lurven te pakken en hen extra taalonderwijs aan te bieden. De campagne is vooral stigmatiserend en helpt geen fluit om taalachterstanden weg te werken. Het is weggegooid geld.’