Het stadsbestuur heeft met het Havenbedrijf en MKB-bedrijven afgesproken dat er duizend carrièrestartgaranties komen.

Naast de startgaranties worden meer leerwerkplekken voor werkzoekenden gerealiseerd bij MKB-bedrijven en kunnen havenarbeiders ervaring opdoen bij andere bedrijven. Er ontstaan nieuwe banen door de robotisering, de energietransitie en digitalisering.

Het Rotterdams Leerwerkakkoord richt zich op drie pijlers: van school naar werk, van werk naar werk en (weer) aan het werk. De pijler van school naar werk heeft als uitgangspunt dat iedere jongere met diploma uitzicht heeft op een baan. De inzet is dat jongeren op school de juiste vaardigheden leren, en werkgevers waar nodig startgaranties afgeven voor zoveel mogelijk opleidingen. Bij de pijler van werk naar werk staat een leven lang ontwikkelen centraal, daarbij zetten werkgevers in op om- en bijscholing op de werkplek. De pijler (weer) aan het werk gaat over nieuwe manieren om geen arbeidspotentieel onbenut te laten en zo veel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen en te houden.