Met ballonnen wordt er vaak een feestje gevierd, maar ze eindigen ook vrijwel allemaal als zwerfafval in de openbare ruimte. GroenLinks strijdt al jarenlang voor meer bewustwording over de gevolgen van het oplaten van ballonnen.

Opgelaten ballonnen staan in de top-6 van meest gevonden afval in de natuur. De ballonresten belanden zowel op straat als in sloten, rivieren en op het strand. Ook zorgen ze voor een verstopping van de watergangen. Een kwart van alle opgelaten ballonen eindigt in zee en gaat uiteindelijk op in de ‘plasticsoep’.

Dit heeft desastreuze gevolgen voor dier en natuur. Ballonnen zwerven lang rond in het milieu omdat ze niet makkelijk worden afgebroken. Dieren raken verstrikt of stikken doordat ze de ballonnen voor voedsel aanzien. Zelfs de zogenaamde ‘biologisch afbreekbare’ ballon is pas na jaren afgebroken.

GroenLinks pleit dan ook wederom voor nieuw beleid. GroenLinks-raadslid Astrid Kockelkoren: 'Ballonnen zorgen voor een enorme hoeveelheid zwerfafval. Als je een flesje op straat gooit, krijg je een boete. Dan is het gek dat we met z'n allen wel ballonnen blijven oplaten. Laten we feestjes vieren met oog voor het welzijn van dieren en onze stadsnatuur!'