Vandaag presenteert het stadsbestuur een nieuwe visie op biomassa. De GroenLinks-motie ‘Duurzame biomassa in de haven’ lag ten grondslag aan het nieuwe plan. Hierin werd het stadsbestuur aangespoord het gebruik en de toepassing van duurzame biomassa te stimuleren en vervuilende varianten af te bouwen.

GroenLinks-raadslid Stephan Leewis: ‘Het verduurzamen van de Rotterdamse haven is een enorme opgave. Overstappen op duurzame biomassa kan een belangrijke stap zijn in het behalen van de gestelde klimaatdoelen. Belangrijk is dat er duurzame biomassa wordt gebruikt, want niet-duurzame biomassa brengt juist schade aan het klimaat. Ik ben enorm trots dat onze GroenLinks-motie aan de basis heeft gestaan voor deze eerste gemeentelijke visie op biomassa.’

Biomassa is een overkoepelende term voor grondstoffen uit planten, zoals afvalhout of algen. Ze kunnen in veel processen gebruikt worden om bijvoorbeeld biobrandstoffen of kunststoffen van te maken. De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam hebben beide grote ambities in het verduurzamen van de activiteiten in de haven. Daarvoor is inzet van de duurzame variant van biomassa cruciaal.